Dag 24

28 mei 2025 - Haparanda, Zweden

Woensdag 28 mei

Nog eventjes over gisteravond: wij stonden op dat mooie plekje in de zon, maar met flinke windstoten. Wij zijn blijven staan, de wind zwakte af! Maar toen ontstond er een ander probleem! Er stopten 2 auto's...kabaal...! Wat nú? We hebben eerder meegemaakt dat er drugsdealers op de camperplek bij elkaar kwamen, dus gingen mijn voelsprieten overeind staan. Éen auto vertrok weer en in die andere gebeurde iets wat we niet hadden bedacht: visgerei kwam tevoorschijn. Het stel, meisje en jongen, gingen vissen, achter onze camper. Maar....er stond daar ook een enorme vuurkorf van 1½ meter doorsnee met een enorme zak hout erbij. Ze zouden daar toch geen gebruik van gaan maken, dachten we.

We zijn in slaap gevallen en om 1.00 uur, bleek dat ze waren vertrokken. Dus alles was goed verlopen. De zon was aanwezig bij het opstaan, de regen van afgelopen nacht, hebben we nauwelijks gemerkt.

Route vandaag 360 km

Nu op weg naar Haparanda. Flinke trip. Snelweg A4. Eigenlijk de hele route! Maar de wegen zijn in deze omgeving wel slechter dan de voorgaande dagen, weken. Maar nog overal is het mooi, het wordt bijna normaal. Wél merken we dat er hier steeds meer berken bomen in de bossen staan. Nabij Sundvall waren het enkele stuks, maar hier worden het echte bossen, kilometers lang. 

Opgelet....sneeuwscooters!!😅

Ook de hekken staan hier nog steeds links en rechts van de weg. Al honderden kilometers lang. De rode houten huizen,  waarvan ik dacht ze alleen in het zuiden en midden van Zweden stonden zijn ook hier de normaalste zaak. Soms zie je andere kleuren, maar overheersend zijn ze rood. Dat schijnt een speciaal gemaakte verftint te zijn van bijzondere ingrediënten . Dus geen gamma verfje! Maar je ziet daartussen, ook wel een enkele woning van baksteen. Maar dat is wel een uitzondering. Nog een uitzondering vandaag was dat ik waarachtig een dier zag staan, waarvan je zou kunnen denken dat het een rendier was oid. Het stond nl met de kop naar beneden te grazen, en wij raasden daar voorbij. Dus.....dát was het dan. "Hert" nummer 4!! Dat valt me wel erg tegen. Ik had er meer van verwacht.

Wat ons deze route opviel dat er overal bushokjes stonden, langs zo'n snelweg, maar ook het hokje was opvallend, gezien het model en de kleuren.

Bushokje langs de snelweg.Ook deze stond langs de snelwegEigentijds hokje langs de snelweg

Onderweg kwamen we voorbij een voormalige vuurtoren.  Mooi bouwwerk. De tekst staat bij de foto.  Gelukkig ging Gerard  daar net tanken,dus kon ik op mijn gemak een paar foto's maken. En de tekst op google zoeken.

Brandstof tankenVuurtorenTekst bij de vuurtoren

Ook kwamen we na de lunchstop in Kalix, nog een plaatje van een kerkje tegen, natuurlijk een foto gemaakt en info op google bekeken.

Kerkje in KalixTekst bij het Kerkje in Kalix

Vandaag moesten  we bij een plaatselijke dierenarts stoppen, omdat Nora aldaar een ontwormingskuur moest krijgen, en dat moest ook op datum in het dierenpaspoort worden bijgeschreven, door de dierenarts zelf!! Regeltjes!! Voordat we Finland inrijden, verplicht! 24 uur voordat je de grens overgaat. Al wachtende kwamen er nog meer camperaars voor hetzelfde. Waarvan een Nederlander! Nog geen Nederlander gesproken de hele vakantie en hier bij de dierenarts zit je samen te wachten voor hetzelfde! Hij had ook zijn eigen pil meegebracht.

Aldaar kan Gerard zijn eigen meegebrachte wormenkuur aan Nora geven! Zij schrijven het bij in het paspoort. Klaar.... afrekenen maar! 😄We staan nu dus bij de grens en blijven hier een nacht extra, om de omgeving te bekijken.

De camping in Haparanda

We staan op een camping aan het strand. Géén strandweer,  maar wel leuk! Links en rechts in de zee ,een brug! Vakantiegevoel!  Morgen dus geen kilometers maar toerist zijn in de dorpen om ons heen.

Groetjes, fijne avond

Foto’s

2 Reacties

  1. Clarie:
    28 mei 2025
    Grappig om te lezen dat je langs dezelfde kerk gekomen bent als wij, twee jaar geleden. En je ook de verkeersborden met de sneeuwscooter gezien hebt.
    Ter geruststelling: die rendieren komen echt nog wel🤣
  2. Gerard en Paula naar de Noordkaap:
    28 mei 2025
    Ik heb gisteren iets van jouw verslag van destijds gelezen, en kwam daar meer dezelfde dingen in tegen. Nu lees ik niet meer,voel me dan niet erg origineel meer.